tisdag 1 oktober 2013

Hänga med Eddie

Tillbaka i templet där Eddie är efter utflykt till templet med gammelmunken.

Framför kistan står fotografiet och mängder av kransar. Där finns rökelse och ett litet altare. 

Bakom finns ett bord och stolar, helt bredvid kistan. Där umgås vi med Eddie.
Hans fästmö har sovit i templet varje natt hela veckan och ser till att han får frukost; kaffe och en cig, lunch med favoritefterätten dammsugare och sen middag. Middagen sponsrar olika personer med varje kväll, det finns mat till alla som kommer för kvällsceremonin som är med munkar i templet kl 20. 

Jag sitter därbakom ensam med kistan. Med Eddie. Gråter så att jag vill skrika. Men skriker inte. Eddies gamla flickvän har tagit med Kent-CDs som han glömt kvar hos henne. Det är jag som köpt dem och tagit med dem till Thailand till honom.
Eddie flyttade till sin pappa som 13 åring. Lilla blonda Eddie. Som älskade Kent precis som jag.

Hans MC hjälm står bredvid kistan. Hans cigaretter ligger där. Jag står med handen mot kistan när jag ser min bror komma in i templet. Min bror. Eddies pappa. Jag vill kräkas och hålla i honom samtidigt. Han sätter sig på knä och tänder sin rökelse och jag väntar till han är klar. Sen håller vi om varann. Länge. Han svajar lite. Han är som en skugga och måste sitta ner och vila. Jag blir som bedövad och panikslagen samtidigt. 

Inga kommentarer: