onsdag 15 september 2010

Lösningar

Det händer så mycket. Och socialtjänsten säger attd et är för dyrt att låta Stora sonen gå i skolan. Så han får inte.

Och det är val snart, så media är inte så intresserade. Ännu. Så vi gör som vanligt, jobbar på med sidospåren och de bakfickeslösningarna vi har om systemet sviker igen. Och det gjorde det med besked. Skillnaden nu är att vi är flera, BUP, Mellanvård, jag och sonen, gamla skolan-som alla drar åt samma håll. Alla utom bitr. chef på socialtjänsten. Han förhalar, bryter mot barnkonvention, är kränkande mot Stora sonen rakt i ansiktet på honom. Den här chefen är det värsta exempel jag sett på att sparka nedåt och slicka uppåt.... Riktigt, riktigt illa. Vi var flera under mötet som skakade av ilska, blev röda i ansiktet och som tappade hakan av förvåning flera gånger...

Men det hjälper inte att vi är många, att vi vill samma sak. Stora sonen styckas upp i olika problemdelar. Och dessa delar skjutsas runt mellan stolar, fastnar och trillar.

Nu är det ju så, som Sonens kurator sa till chefen på soc. "Det här är en person. EN PERSON. Inte en massa smådelar. Du vet, om man styckar en människa... då dör hon!"

Sent på kvällen efter mötet mejlade Sonen till mig. Ledsen, uppgiven.. full. "Den där jäveln har förstört allting" Jag sa åt honom att komma hem och när han gjorde det sa jag åt honom att inte tillskriva en människofientlig, rätt fjantig person, den makten. Jag sa att nu vet vi att vi inte kan lita på dem alls, nu gör vi annat. Kanske kan media hjälpa till så att du får gå i skolan, men tills dess hittar vi på något annat bra. Du kan inte säga att han har förstört allt, han är inte ens i närheten av det. Har det någonsin hänt att vi inte kommit på en lösning, hitills? Sonen höll med om att det inte hänt.

Och lösningen kom. Han får en praktikplats hos en vän till mig. Tack Herr Nyström, du gör något fantastiskt för oss. För sonen.

Gamla skolan signar på utan att blinka, de vill Sonen väl. På måndag börjar han. Han får jobba med kroppen, vara utomhus. Med en person som vet massor om hur Sonen fungerar. En chans till förbättrad självkänsla. "Lämna honom till mig" sa Her Nyström. "Jag fixar"

Samtidigt som detta händer med Sonen så händer en massa annat. Småsteg och storsteg. Lilla sonen hemma och huset fullt av barn och vänner. Och någon som tar plats lite oväntat. Ute öser regnet ner samtidigt som solen strålar för fullt och det påminner mig om styrka och ljus.

Styrka och ljus ger yogan mig, och det ska jag göra nu. Yoga.

4 kommentarer:

Y sa...

Små steg och stora steg. Bra, så bra. :)

Me sa...

I'm with you!

Anonym sa...

Vackra kloka du, klart det smittar av sej på din son.

JCMAS sa...

Tack, fina ni. Ni värmer.

I morgon börjar han sin karriär som grävmaskinistassistent. Han sitter här bredvid mig i sina jobbarbyxor och ser fram emot..! :)