onsdag 21 oktober 2009

rånrisk


Jag har varit på banken igen. Alltså, vad är det här? En kund betalade kontant i dag, det händer mycket sällan. Men jag tog emot det och tänkte "vaddå, det är ju bara att gå till banken och sätta in det". Kunde inte ha haft mer fel!

SEB tar inte emot kontanter. Vet jag sedan förut. Men min gamla, hederliga, pålitliga bank gör det. Toppen, jag går dit. Handelsbanken. Men neeej, serni. De sätter inte in pengar på en annan banks konto. Inte om det är mer än 100 kronor. 100 kronor? Det går man nu inte ens till banken för?

Okej. Ja, men det går ju att lösa ändå. Jag sätter in pengarna på mitt konto i stället och för över dem till företaget sen. Toppenidé!

Näpp. Inte det heller. Jo, om jag åker till Upplandsväsby, som är MITT kontor. Men.. alltså, jag bor ju inte där? Kan jag få byta kontor till det här? Ja, om jag bokar tid med någon där.

Så det gick inte heller.

Dessa bestämmelser har de pga rånrisken. Men risken för att JAG ska bli rånad då? När jag springer omkring på stan med en massa pengar i väskan som jag inte får sätta in på nån bank?

Slutet på denna historia är att alla på kontoret fick rycka in för att dela upp pengar, använda konton etc....

Jag tar aldrig mer emot kontanter.

Inga kommentarer: