tisdag 1 oktober 2013

Munkar

Vid en buddistisk begravning (eller egentligen är det flera ceremonier för den döda) krävs det att 1, 3, eller 5 av den dödes bröder eller kusiner blir munkar för ett dygn och är med på delar av dessa ceremonier. Det måste vara familj för att den döda ska hitta rätt sägs det.

Eddies kusin Alec som jag åkte ner tillsammans med från Sverige och kusinen Tod och brodern Ken från Thailand ställde upp. De genomgick en ceremoni med en gammelmunk, fick håret rakat och munkkläder och sen var det bara att köra. Familjens små hjältar... De fick inte äta något, sova i templet på golvet och värst av allt-inte bli kramade och av kvinnor inte ens nuddade! Det betyder att Alec och Ken som är/var Eddie riktigt nära inte fick kramas med oss andra under hela begravningen.

Jag kan inte fatta att han är borta. Jag följer ceremonin med dimmigt sinne. Min kropp värker, mina ögon dimmas. 
Kan det verkligen vara så att min bror förlorat ett barn till..? Snälla, säg att det inte är så! 

Inga kommentarer: