torsdag 20 augusti 2009

Storebror är blind?

Jag blir arg. Trött. Nu vet jag säkert. Det finns en grupp som är sammansatt för att lista ut och sätta upp alla de tänkbara och icke tänkbara hinder man kan tänkas råka ut för när man tar hand om ett dödsbo. Som att det inte skulle räcka med att man förlorat någon nära.

Jag skulle vid det här laget kunna skriva en smärre bok om det här.... Men det orkar jag inte. Men det som hände nu. Om hur man i vissa fall finns med överallt, kan inte komma undan. MAn är registrerad i system med nummer å namn. Men inte i alla lägen...

Banker. Först går jag till SEB för företagets räkning. Fixar lite grejer. Men där kan man inte få ut cash, för de håller inte på med sånt. Så jag går till Handelsbanken, som är en bank som fortfarande håller på med pengar. Min mamma har fått tillbaka pengar på skatten, nämligen och de pengarna ska hämtas ut. Skatteverket skickar det till mig, för jag är ju dödsboägare. Registrerad sådan. Ensam. Men det tror inte Handelsbanken på. Jag måste bevisa att mamma är död, serrni. Men titta här: "det står "dödsbo" och min mammas namn och mitt namn. Samma efternamn."- Nej, det måste vara från skatteverket. Registerutdrag på att hon är död. "Men det här ÄR ju från skatteverket!" -Tyvärr.

Ok. Jag går till Nordea. Mammas gamla bank. Där har de, med mycket möda och stort besvär, registrerat alla tänkbara fullmakter samt varit behjälpliga med saker till bouppteckning (oxå det med MYCKET möda och stort besvär..). Bra, där finns ju allt. Nordea håller dock inte heller på så gammaldags saker som kontanter. Men jag har ju ett konto att sätta in pengarna på. Jag står i kö i 30 minuter. Det är en person före mig. Tredje banken, tredje kön. Äntligen min tur. Näää, jag kan inte ta ut de där pengarna. Alla fullmakter är avregistrerade. Det "gör man" när bouppteckningen är klar.

Jag måste ha bouppteckningen med mig förklarar damen på Nordea. För att visa att.. vaddå? Att skatten är till dödsboet. Som det står på min lilla, nu ngt tilltufsade lapp, från skatteverket. Skatt från skatteverket till dödsbo.... mammas namn, mitt namn. Nej, jag måste ha hela bouppteckningen med mig. Jaha. Den får inte ens plats i handväskan.

Jag får ta det här en annan dag. Ingen skatteåterbäring i dag, inte.

Inga kommentarer: