måndag 21 september 2009

Packad


Alltså, allt man hittar när man packar inför en flytt. :) Jag är galet stressad över flytten och hur sen som helst, kommer inte hinna göra det här som jag tänkte från början att jag skulle. I kväll har Lo hjälpt mig en stund. Sonen har skött musiken samt såväl packat som slängt en hel del. En del lådor jag hittat har varit orörda sedan jag tömde min mammas lägenhet efter hennes död. Jag går igenom dem nu. De flesta i alla fall. Tänk att det kan lukta min mamma så mycket fast att hon inte finns längre....?

Hittade också mina gummistövlar. Kan tyckas som nåt man inte blir så där över sig glad för, men jo. Faktiskt. De är välanvända och mina. Symboliserar lite min kärlek till allt smått ute i skogarna. Floran och faunan. Mången exkursion har de deltagit i, dessa stövlar. Suttit med mig i mossan när jag klistat in små växter i en bok och lärt mig namnen på latin. De har vandrat över mossar och berg på jakt efter såväl fanerogamer som .... minns inte vad de andra heter. Jag minns för övrigt bara ett fåtal av de latinska namnen på växterna också. Viburnum opulus minns jag. Olvon. Minnesramsan i mitt huvud löd: Vi bränner gammal opel- inte volvo.

Men det var ju organismerna i havet som var min grej på riktigt. Där minns jag betydligt fler latinska namn. Det glädjer mig. Men jag är ju inte biolog "på riktigt", tog aldrig den däringa examen. Så det är väl okej med bara några latinska namn, men väldigt mycket kärlek.

Jag har också upptäckt att jag äger väldigt många huvudbonader. Tänkte jag skulle slänga ett gäng. Gick inte. Så nu måste jag nog börja använda dem. På bilden testar jag och Lo ett par av dem. Jag behöll den ena. Och det var inte den som ser ut som ett tömt, struket marsvin. Trots att det var mammas. Hon bodde i Pajala. Det måste jag tillägga till hennes försvar känner jag.

För min mamma hade god, mycket god klädsmak. Kanske inte så konstigt med en historia som mannekäng....

Inga kommentarer: