tisdag 15 september 2009

Demonsture


Träffade väninnan på Stureplan. Gick på en förhandsvisning av en film jag blivit inbjuden till, en riktig snyftstory... inte ett öga torrt i salongen. Efteråt gick vi på East och åt gott." East, stället för de vackra rika människorna" som min Lo säger.

Under tiden gör min son (ja, den äldsta) något helt annat. Äter middag hos en kompis, han vågade hänga lite på söder i dag, vilket han inte gjort under helgen alls-vilket han alltid annars gör. Sen gick de på demonstration och demonstrerade mot kapitalism, rasism och privatisering och för kämpande fack, upprustning av välfärden, nollutsläpp och asylrätt. Jag tror ärligt talat inte har värst mycket koll på allt det här. Men han lär sig nog. Det är en bra sak. I tåget lär han känna några husockupanter, tillika veganer och antidroganer. Han hade ärligt talat inte full koll på det här heller, igår. Men i morse var det på nyheterna om husockupationen i Liljeholmen och sonen visade stort intresse och frågade ut mig. Ligger det här i generna, eller är alla tonåringar intresserade av sånt här? Han var väldigt glad för, och redogjorde i detalj, om hur de människorna var och vad de gjorde. Tänk att han träffat såna personer som han såg på nyheterna i morse. Han hade lärt sig massor.

Enormt mycket mer än vad jag gjorde under min kväll på Stureplan, kan ju tilläggas.

Inga kommentarer: