söndag 13 september 2009

punkförbjud?


Barnens farmor ringer. Vill avkräva att sonen ska sluta "spöka ut sig som punkare". Jag vet inte jag. Det vill mitt ex oxå. Alltså inte barnens pappa utan den "riktiga mannen" i sonens liv.... som sonen ringer till när sånt här händer, tex.

De tycker dels att det är en galning som gett sig på sonen, men är också arga för att sonen utsätter sig för fara. Mina närmaste vänner anser att sonen gör rätt som står på sig och kommer med glada tillrop till honom när han färgar kammen svart. Säger att det är bra för hans utveckling och självkänsla. Jag vet inte, men jag tror det också.

Till saken hör att det inte är första gången sonen åker på stryk... När han var liten, blond, normalt klädd, söt, glad så gick han i en annan skola ute i förorten. Också då i musikklass, så visst-lite speciell. I den här skolan fanns oxå vanliga klasser, högstadium. Där fanns de de som tydligen retade sig på honom och retade honom, förföljde honom, slog honom. Då var han 10-12 år och jag hade inte en susning. Han berättade det för mig nu och sa att han inte vågade berätta det när det hände för att han visste att jag skulle röra upp himmel och jord för att få det att sluta. Och det är ju riktigt.... det skulle jag. Och då vara han rädd att det skulle bli ännu värre. Same old story, right...?

Nu, som punkare, åtnjuter han en viss respekt och har känt sig mycket tryggare än som den lilla blonda killen som puttades runt var och varannan dag. Jag kan förstå honom. Jag tillhörde också de coola på högstadiet och det var en skön grund. Man behövde inte oroa sig för sin status, liksom. Och det behövde jag också göra på låg och mellanstadiet.. oroa mig.

Min ex-sambo säger att jag kan förbjuda sonen att klä sig på det här sättet. Och jag vet att han menar att jag borde det. Jag tycker det är svårt... jag såg ju likadan ut i åttan. Ovan skolfoto på mig från just 8.e klass..

Sonen ringde sin pappa i dag. För jag tvingade honom. Fadern sa " jaha, det var väl väntat. Nu ska jag jobba." Jahaja. Så han tycker alltså ingenting i frågan.

Vad tycker ni? Ska man förbjuda en klädstil som förälder? Sonen var på konsert i går och jag var rädd. Men han fick gå. Han var med vänner och det var en punkkkonsert....så... Han kom i tid, väbehållen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Offret ska inte behöva anpassa sig för brottslingen i alla fall. Men vänta lite nu, ska en punkare på fjorton år behöva byta stil för att det finns en "Söderpappa" som är dum i huve´t. Det blir fel för mig i alla fall. Ska man skydda barn på det sättet så tror jag man ska överväga att flytta till ett skyddat community over ther. Det är inget jag tror en punkare skulle vilja... Eller?

JCMAS sa...

Tack. Jag tycker som du och merparten verkar göra det. Det blir inget förbud från mig.