lördag 16 juli 2011

Volontär

Jag har de senaste åren funderar alltmer på att göra något helt
annat ett tag. Gärna någon nytta. Jag har dragits åt att jobba som
volontär i ett halvår-år någonstans. Kanske med Östersjöfrågor
eller med djur på andra sidan jordklotet... Jag började för ett tag
sen prata med barnen om det här för att se hur de ställer sig till
att åka iväg så länge. De var oväntat positiva. Eller oväntat..
Nej, kanske inte. Det är ju ett äventyr.

I går kväll började jag kolla upp möjligheterna för att kunna åka
iväg. Tänkte att vi skulle åka om ett år och att det är bäst att
börja förbereda sig. Döm om min förvåning när jag efter två
timmars letande på nätet inser att möjligheterna jag tänkt mig
finna inte existerar! Alls!

Om vi skulle åka iväg 6 månader skulle det kosta oss ca 250.000 kr.
Det har jag inte. Och har inte minsta möjlighet att få ihop på ett
år. De få platser jag kunde hitta där man inte behövde betala för
att jobba var åldersbegränsade. Lite olika inom olika organisationer,
men maxåldern varierade mellan 25-35 år. De flesta hade 30 som
maxålder.

Min bild av att en 39-åring med utbildning inom biologi och med
tillräcklig utbildning och erfarenhet för att idag arbeta som VD
skulle kunna få jobba mot mat och husrum visade sig vara romantiserad.
Jag är väldigt snopen. Och funderar vidare. Läkare utan gränser,
tex.. Är de alla under 30, eller betalar de för att arbeta? Jag tror
inte det.

Vet ni något om det här? Är jag bara kass på att söka? Finns det
jag letar efter, men att jag inte hittar det? Jag kollade ca 10-15
olika organisationer och jag var antingen för pank och/eller för
gammal.

Jag tänker fortsätta leta och alla tips mottages tacksamt. Men just
precis nu känner jag mig lite nedslagen.

1 kommentar:

Åsa Hellberg sa...

Vilken härlig idé, om den går att genomföra så som du vill.
Hoppas att du får tips, tyvärr kan inte jag erbjuda några...